Pages

Saturday 2 March 2013

Doaku untuk Sabah.

Salam berkasih sayang semuanya..

Rasanya ramai yang sudah tahu mengenai tragedi hitam yang sedang berlaku di Lahad Datu,Sabah. Sebak. Bila pertama kali aku dengar tentang peperangan itu, aku jadi risau, takut, tidak percaya dan tergamam. Ketika ini pun, ketika entry ini ditaip aku cuba untuk bertenang.

Ini bukan kali pertama aku dengar tentang peperangan. Bukan kali pertama aku menyaksikan kematian saudara-saudara kita di kaca TV. Berat mata memandang berat lagi bahu dipikul. Tapi yang aku dengar dan lihat nun jauh berjuta juta kilometer dari tempat aku bernafas. Tapi yang sedang berlaku sekarang disini. Di bumi Malaysia. Di negeri jiran. Di tanah kelahiran kawan-kawan aku.

Doaku agar peperangan ini berakhir. Doaku agar Malaysia kembali aman. Doaku agar rakyat Malaysia bersama-sama mendoakan keselamatan dan keamanan Sabah dan Malaysia. Aku bukan dilahirkan di Sabah dan tidak pernah menjejakkan kaki di Sabah. Tetapi, aku sayangkan Sabah, begitu juga dengan Semenanjung aku sayang seperti mana aku sayangkan Sarawak.

Satu lagi perkara yang membuatkan aku bersedih dan terkilan, mengapa tragedi hitam ini harus dikaitkan dengan politik?? Ya, aku memang buta politik. Aku memang kurang tahu mengenai politik. Tapi, pendapat aku mengapa harus dipolitikkan peperangan ini?? Mengapa kita semua mencari sudut negatif perkara ini berlaku?? Mengapa tidak kita semua mencari jalan penyelesaian nya?? Mengapa harus mencari kesalahan pembangkang dan juga kerajaan???? Tidak serik kah kita bila apa-apa yang berlaku lalu dikaitkan dengan POLITIK.POLITIK.POLITIK.

Aku tahu kita semua termasuk saya mempunyai hak untuk bersuara. Bersuara lah kalian.

Aku mendapat kesedaran bila salah seorang pensyarah aku mengatakan ambil iktibar daripada apa yang berlaku di Sabah tu. Itu laa akan terjadi bila kita tidak berdamai.

Berdamai lah kita semua rakyat Malaysia. Jadikan apa yang terjadi ini sebagai pengajaran. Demi generasi kita yang akan datang.

Akhir sekali, Takziah aku ucapkan kepada keluarga perwira yang terkorban dalam mempertahankan negara kita. Terima kasih wahai perwira. Semoga kalian aman di sana.

Maaf kalau terkasar bahasa.